cultuurshock of gewoon stomme pech? - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudia en Mirjam - WaarBenJij.nu cultuurshock of gewoon stomme pech? - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudia en Mirjam - WaarBenJij.nu

cultuurshock of gewoon stomme pech?

Door: mirjam en claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia en Mirjam

04 Juni 2014 | Zambia, Livingstone

Lieve allemaal!

Daar zijn we dan weer, nu met een verslag vanuit Zuid-Afrika, Pretoria.
Onze laatste week in Zambia was heel leuk maar ook erg moeilijk. We hebben afscheid genomen van alle patiënten van home based care, alle zambiaanse vrienden die we gemaakt hebben (tijdens happy hour, fez bar en later ook de plaatselijke club) en helaas ook afgelopen maandag van onze geweldige vrienden en medevrijwilligers in Zambia. Het was op zijn zachtst gezegd een heftige rot ochtend. Je voelt je toch thuis, een familie. Maar een nieuw avontuur stond ons op te wachten. En wat voor avontuur, bleek later. Na een zowaar probleemloze vlucht kwamen we aan op Johannesburg waar bij de douane zich de eerste problemen voor deden. Echt, wij zijn helemaal klaar met Johannesburg! Bij de douane bleek ons visa uit nog maar 34 dagen te bestaan. We moeten dus op 6 juli het land verlaten terwijl onze vlucht de 7e gaat. Ze hebben ons dus schijnbaar een visum gegeven op de dag dat we daar, door een gemiste vlucht door vertraging, een nacht over moesten blijven en deze heerlijk doorgeteld terwijl we in Zambia waren! Op het vliegveld konden ze ons niet helpen dus we besloten naar het hostel te gaan en het de volgende dag in Pretoria te regelen.

Eenmaal onderweg naar Pretoria waren we best van slag. We hadden een erg emotioneel afscheid gehad en zaten nu in een normale auto op de snelweg! Wat een wereld van verschil! De huizen zijn groot, overal is verkeer en geluid en en zijn zelfs metro's! We hadden ons niet voorbereid op zo'n cultuurshock maar die kwam dus wel even heel hard aan. Nog steeds zijn we niet gewend en missen we Zambia, maar het gaat al beter..

De volgende dag besloten we met de trein naar Pretoria centrum te gaan om daar ons visum te regelen. Na een flinke wandeltocht en 3x naar een ander kantoor gestuurd te zijn, bleken ze ons in deze regio niet te kunnen helpen.. this is Africa? We besloten onze zoektocht die dag te staken en wat van Pretoria te zien.

Eenmaal terug in het hostel kregen we de volgende tegenslag, uit beide backpacks bleek kleding te missen. Toen we dat opmerkten waren we er even helemaal klaar mee!!

vandaag was weer een nieuwe dag met een nieuwe start waarvan we de ochtend goed besteed hebben met wat shoppen!! Deed ons erg goed:) 's middags hebben we het nog een keer geprobeerd bij de nederlandse ambasade maar ook deze kon ons helaas nier verder helpen... We hebben voor nu besloten het visum probleem even te laten voor wat het is en er in Druban er nog een dag aan te besteden bij human affairs. Afhankelijk van dat zullen we beslissen wat we doen!

Morgen vertrekken we dan eindelijk naar krugerpark, voor ons soort van een nieuwe start!! Hopelijk gaat vanaf nu alles goed, wij hebben er in ieder geval vertrouwen in:)

Liefs van ons!

• 04 Juni 2014 - 16:58

Karen:

He het ziet niet mee! :(

Balen joh, hoop voor jullie dat het nu wel mee zit

• 04 Juni 2014 - 19:12

Annita Vd Heuvel:

tja meiden, het lijkt wel even op Europese stress.
    Probeer dit af te laten glijden en je te richten op de nieuwe ervaringen.
    het Krugerpark zal er vast weer 1 van zijn.

HG uit een nu regenachtig NL.

• 05 Juni 2014 - 08:03

Tamara Van Engelen:

Jeetje meiden, dat is niet niks! Gelukkig zijn jullie samen! Geniet maar lekker van het Kruger Park, en met dat visum komt het vast goed. Liefs xx

Claudia en Mirjam

Hoi allemaal! Wij zijn Claudia en Mirjam. Al heel lang bevriend en na al jaren het plan te hebben samen te gaan reizen gaat dat dit jaar toch echt werkelijkheid worden! 6 april vertrekken wij voor twee maanden vrijwilligerswerk naar Zambia. Aansluitend zullen we nog een maand langs de kust in Zuid Afrika gaan reizen! Via deze blog houden we jullie graag op de hoogte van ons avontuur! Veel leesplezier! Groetjes!