Bovu island & nog veel meer!!! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudia en Mirjam - WaarBenJij.nu Bovu island & nog veel meer!!! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Claudia en Mirjam - WaarBenJij.nu

Bovu island & nog veel meer!!!

Door: Mirjam en Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia en Mirjam

28 April 2014 | Zambia, Livingstone

Hallo allemaal!

Hier zijn we dan weer. Wat later, maar dat heeft een goede reden. We hebben namelijk een week zonder internet gezeten! Veel te vertellen dus! En inmiddels kan dat ook weer, want vandaag is het internet weer gemaakt!

We zullen beginnen bij het begin. Vorig weekend zijn we naar Bovu-eiland geweest. Dit is een eiland in het midden van de Zambezi rivier en er komen is al een avontuur opzich. We zouden tussen 12-14uur opgehaald worden, maargoed, dat is Afrikaanse tijd en dus vrij betrekkelijk. We werden opgehaald in een pick-up truck. Met zijn zevenen achterin, een groot avontuur (zie foto’s op FB!) Na een rit van een uur waar we onze eerste echte giraffen in het wild hebben gezien op een meter afstand, kwamen we aan bij de Zambezi rivier en moesten we overstappen in kleine kano’s die ons naar Bovu brachten. Het eiland was nagenoeg onbewoond, op de eigenaar en de bezoekers na. We zouden in tenten gaan slapen, maar omdat een deel van de Botswana dames hun vlucht hadden gemist, konden we in de Fishermans hutten. Dit was een dak en twee bedden en een klamboe. Meer niet, dus best wel spannend! Omdat we toch lichtelijk bang voor spinnen waren, hadden we er een tweepersoonsbed van gemaakt en konden we samen de sterren kijken :P
Het was met recht het mooiste plekje om je tanden te poetsen.
We hebben een sunsetcruise gemaakt maar voornamelijk rustig aan gedaan en genoten van de bijzondere plek waar we zaten. Zaterdag mochten we een les peddelen in de ooh zoo stabiele kano’s. Dat wil dus zeggen, Claudia met haar zeebenen heeft gepeddeld, Mirjam heeft zich vooral stevig vastgehouden en geprobeerd zo stil mogelijk te zitten. Want elke beweging maakte dat de kano bewoog en met krokodillen in de rivier was dat niet zo heel prettig idee. Maar Claudia deed werkelijk goed haar best! De stroom is rond deze tijd heftig, omdat de stand van het water erg hoog is!
’s Nachts was het eiland pikkedonker, en was je afhankelijk van je zaklamp om iets te kunnen ondernemen. Maar ’s morgens wakker worden van het geluid van nijlpaarden aan de andere kant van de rivier maakte alles goed. We hebben genoten!

Maandag was het tweede paasdag en hebben we eigenlijk niets gedaan. We hebben stoffen gekocht om echte afrikaanse broeken te laten maken, en als het goed is komen die een dezer dagen binnen! Op de terugweg van de markt een slang gezien!

Dinsdag begon het werkleven dan weer. Deze week hebben we weer kliniek en HBC gedaan. Tijdens HBC hebben we een kindje gezien met een verbrande hand door de pap. Het kindje was 5 jaar. Het was zo sneu. Zeker deze tijd van het jaar, het begin van de winter, is een tijd dat er veel brandwonden zijn omdat mensen en kinderen zich aan het vuur warmen. De rest van de week was vooral kliniek en ’s middags lessen en afterschool. Vooral Claudia vond onze rekenles aan Zambiaanse vrouwen in het engels erg nuttig! Ze is weer helemaal op de hoogte van de keersommen! Vrijdag was het ‘World Malaria Day’ en werd ons gevraagd een presentatie te geven in de kliniek. Het was apart, de enige benaming die we het kunnen geven. We stonden tussen +- 80 moeders met huilende baby’s.

Afgelopen weekend hebben we lekker rustig aan gedaan. Zaterdag hadden we een Sunday roast, met echt engels weer (REGEN!). En zondag is Mirjam met andere Mirjam en Jamie naar de kerk geweest. Beeeeetje jammer dat dit drie uur duurde en dat we eerder zijn vertrokken dan de bedoeling, maar we gingen ’s middags nog naar de krokodillenfarm. Hier hebben we gigantische krokodillen en slangen gezien en zelfs een baby krokodil vast mogen houden! Bizar!

Deze week hebben we weer een vrije dag, het is donderdag namelijk Labour Day. We gaan dan met een aantal vrijwilligers een fietstocht maken naar de Falls en hebben een Braaij bovenaan de gorge van de Falls. Het weekend gaan we dan toch echt op safari! We gaan naar Chobe National Park in Botswana! Verslag volgt! Al onze foto’s kun je op onze FB terug vinden!

Tot snel!

• 28 April 2014 - 21:52

Lonneke:

Klinkt als een supermooi avontuur die jullie nooit meer zullen vergeten! :D
    Genieten nog !!! :D :D :D
    (enneeh ik zie al helemaal voor me hoe jullie peddelend door dat water gingen :D)

• 28 April 2014 - 22:34

Theo:

Hallo dames,
    Wat een leuk verslag weer. Zo te horen/lezen gaat het goed met jullie en hebben jullie het naar je zin. Veel plezier nog, Dit is once in a lifetime!
    Groet,
    Theo

• 29 April 2014 - 15:25

Annita Vd Heuvel:

Wat gaaf zeg, jullie beleven zo ontzettend veel.is het nog wel te bevatten allemaal vraag ik me af.
    Het gaat jullie nog heel goed daar.